MADETA MOTOR ČESKÉ BUDĚJOVICE
23.10.2020, Petra Bicková, grafika Jiří Vodička

Muži, kteří nosili v Budějovicích céčko na dresu

Historie našeho klubu sahá hodně hluboko. Od roku 1928, kdy českobudějovický hokejový klub datuje svůj vznik, působilo v týmu mnoho významných hráčů. Kromě toho se v týmu vyměnilo celkem 40 kapitánů. Kdo byl prvním mužem s céčkem na hrudi, kdo zaznamenal největší úspěch a komu patřila pozice kapitána nejdéle?

V roce 1928 vznikl tým s názvem AC Stadion České Budějovice. Historicky prvním kapitánem se stal Josef Ryneš, který nosil kapitánské céčko dlouhých jedenáct sezon. Tým v čele s Rynešem zaznamenal úspěch hned první sezonu, kdy se stal českobudějovický klub mistrem jižních Čech. V roce 1931 Stadion skončil v Mistrovství jižních Čech druhý. Josef Ryneš dovedl České Budějovice dokonce až do finále Mistrovství Čech, kde se utkaly s LTC Praha. Ten samý příběh se opakoval dvakrát za sebou.

Josefa Ryneše vystřídal Vítězslav Aibl, kterému kapitánské céčko zdobilo dres dlouhých jedenáct sezon, stejně jako jeho předchůdci. Oba tak dodnes zůstávají nejdéle působícími kapitány v historii klubu.

V sezóně 1950/51 získal klub svůj první a zatím jediný mistrovský titul. Kapitánem týmu byl tehdy František Mizera. Na začátku této sezony musel z politických důvodu odejít z funkce trenéra Václav Piloušek, který byl nahrazen Janem Kališem. Kališ byl politicky prověřený pracovník, nikdy však neměl na sobě brusle. A tak funkci trenéra zastupoval právě kapitán František Mizera.

V sezoně 1968/69 byl kapitánem bývalý reprezentant Josef Cvach a byl by jím i v sezoně násleující. Jenže po sovětské okupaci se rozhodnul emigrovat a do Motoru už se ze zahraniční dovolené nevrátil.

Slavnou éru sezony 1980/1981 dovedl ke stříbru Miroslav Dvořák, který byl kapitánem celkově osm sezon. Ve stříbrné sezoně měly České Budějovice velice blízko k zisku titulu, nakonec se ale musely spokojit s druhou pozicí. Hráči jihočeského celku se stali základní osou reprezentace a na mistrovství světa v roce 1981 ve Švédsku (3. místo) bylo hned pět borců. Vedle stálic Dvořáka a Pouzara to byli ještě Petr Míšek, Norbert Král a Jaroslav Korbela. Tito skvělí hráči se ale kapitány týmu nikdy nestali, přestože tehdy mladý Petr Míšek jím byl kabinou po odchodu Miroslav Dvořáka dokonce zvolen. Jenže kvůli přechozené žloutence musel kariéru předčasně ukončit a na uplatnění jeho volby nikdy nedošlo.

Miroslava Dvořáka tak následovali Vladimír Caldr a Jiří Lála. Všichni tři zmínění se stali legendami klubu a jejich dresy byly pověšeny ke stropu v Budvar aréně.

Významnými kapitány porevoluční éry byli Roman Horák, Radek Ťoupal, Radek Bělohlav, Rudolf Suchánek či Luboš Rob st.. Z doby poměrně nedávné si fanoušci budou pamatovat kapitánství Petra Sailera, Jiřího Šimánka či Františka Ptáčka. V novodobém Motoru pak céčko nosil Aleš Kotalík, Josef Straka, Lukáš Květoň a Zdeněk Kutlák.

Nynějším kapitánem je Pavel Pýcha, který se stal čtvrtým nejmladším kapitánem v historii klubu. Dříve než on se za devadesát dva let staly kapitány již zmíněné klubové legendy Miroslav Dvořák, Radek Ťoupal a Roman Horák.

V sezóně se na webu hcmotor.cz jednotlivým kapitánům budeme nadále věnovat prostřednictvím článků či rozhovorů!

Sociální sítě

Po první třetině to vypadalo na zajímavý duel, jelikož průběžný stav byl 1:1. Prostřední část ale přinesla tři góly v budějovické...

Dnes je na programu předehrávka 24. kolo, do které Motor nastoupí v této sestavě! ?? #hcmotor #nejenhokej #dnesnisestava @telhcz

I dnes vyšel Hokejklub!Historická bilance s @HCSpartaPraha ukazuje, že je naším nejčastějším a nejméně oblíbeným sokem. Nechybí...

Dnes se od 17:30 postavíme proti @HCSpartaPraha! PREVIEW: hcmotor.cz/clanek.asp?id=…