Banes Motor České Budějovice
29.09.2020, Filip Kortus

Na semináři Lukáše Mareše se probírala komunikace mezi trenérem a hráčem

V průběhu září proběhl na Motoru trenérský seminář, který měl na starost mentální kouč mládeže Lukáš Mareš. Hlavní náplní byla komunikace mezi trenérem a hráčem, přičemž zároveň probíhala i diskuze na toto téma. Více přiblížil hlavní aktér semináře.

Co bylo hlavní náplní trenérského semináře?
Na začátku září se na Motoru konal seminář, který byl určen primárně pro trenéry. Seminář byl na téma komunikace mezi trenérem a hráčem. Rozebírali jsme projev pana Stloukala, po kterém se rozproudila diskuze. Následně jsme se zaměřovali na komunikaci, kterou chceme praktikovat v Motoru. Řešili jsme, k čemu má směřovat, ať už se jedná o trénink, zápas nebo osobní pohovor. Zabývali jsme se i vystupováním trenéra, jak by měl jít pro své svěřence správným příkladem. Máme vizi, že by se v průběhu sezony dělaly pravidelně, rovněž i na jiná témata.

Probírali jste s trenéry příklady v praxi?
Ano, komunikaci jsme se snažili převést na konkrétní situace. Především na komunikaci při tréninku a zápase, poté na individuální rozhovory. Příkladem byly situace, kdy je v kabině lepší spíše chválit před ostatními a kritizovat až v soukromí. Zároveň by měl trenér kritizovat pouze dané situace, nemělo by to zasahovat hráčovu osobnost a úplně se vyvarovat ponižování. Musí se s hráči pracovat profesionálně.

Komunikace se dá pojmout z několika stránek. Jaká je ta nejdůležitější?
Velice důležité je ujasnit si, proč s hráčem komunikuji. Jaký to má význam a cíl. Každý hráč je jedinečný a je třeba zohlednit, co na něho platí. Zaměřili jsme se i na detaily. Například, v jaké místnosti se pohovor koná, v jaké pozici trenér a hráč sedí. Také, jak často by měl probíhat kontakt s hráči. U komunikace je třeba, aby hráč dostal prostor se vyjádřit, popsat situace ze svého pohledu a nabídnout trenérovi svůj názor. Komunikovat s hráči můžeme od mladého věku, ale musí to být pravidelně a nesmí se stávat, že hráč například nezná svou roli v týmu.

Jaké názory zazněly v diskuzi?
Debata přinesla několik zajímavých témat a poznatků. Když jsem hovořil o kritice hráče před celou kabinou, tak přišel jiný názor, že špatné chování hráče může ovlivnit i další členy týmu. Jednat se může o arogantní chování. V tom případě je správné, když přijde veřejná kritika. Snažili jsme se najít ideální přístup, který je pochopitelně velice těžké praktikovat. Stojí o něho alespoň usilovat.

Jakou věc byste pro hráče ze semináře vyzdvihl?
Bylo by dobré, aby hráči věděli, že sami utváří prostředí, které na zimním stadionu je. Jsou jeho součástí a každý den se na něm podílí. To je třeba, aby měli na paměti a chovali se podle toho.

Jaké věci je třeba řešit u mladších hráčů?
U mladších hráčů je velice důležité umět vysvětlovat pojmy. Je to věc, se kterou v poslední době často pracujeme. Pokud s hráčem řešíte roli v týmu a jednat se může třeba o kapitána, tak je podstatné vysvětlit mu, co kapitánství obnáší. Také, co od něho bude trenér očekávat. Nesmí se stát, že hráč se stane kapitánem a neví, co všechno to obnáší.

Sociální sítě

Branky a nahrávky: 5. Remeš (Vachun, Lev), 6. Pitel (Willmann), 29. Vachun (Mar. Kříž, Hoch), 31. Pitel (Willmann, Hoch), 39....